Borneliv dk indeholder forskning i legetøj
Med børn i sit liv ligger man måske hurtigt mærke til, hvordan de bruger leg til at lære og forstå deres omgivelser. De bruger meget af deres tid på at lege, og det er der en rigtig god grund til. Jørn Martin Steenhold har i sin forskning set på børns læring gennem leg og samlet det på www.borneliv.dk.
Forstå forskning i legetøj bedre på Børneliv
Børneliv er en hjemmeside, der giver dig adgang til Jørn Martin Steenholds forskning i legetøj, som går i detaljer med børns forståelse af deres omgivelser gennem leg. Der er gennem hans legetøjsforskning sat mest fokus på børn, men han mener dog også, at selve beskrivelsen af legetøj er helt ved siden af. Det er nemlig ikke kun børn, der leger med legetøj, også voksne bruger tid på noget, der ikke nødvendigvis bliver kaldt legetøj, men som helt sikkert bringer samme glæde. Derfor mener Jørn Martin Steenhold, at definitionen for legetøj bør ændres, så den inkluderer alle aldre. Legetøjsforskningen starter nemlig ud med at tage et kig på, hvad definitionen i ordbogen er. Foruden definitionen går legetøjsforskningen langt mere i dybden. Gennem begrebet modeller gås der i dybden med, hvor bredt et felt legetøj dækker over. Modellen dækker en lang række fænomener, der ikke kun handler om det, vi klassisk anser som legetøj. Børneliv tager nemlig også et kig på de ting, der eksisterer i arkitekttegninger, landkort og lignende.
Der sættes fokus på læring gennem leg
Legetøjsforskningen sætter også leg og legetøj op mod hinanden. Det er nemlig begreber, der er vidt forskellige. Her er der snak om legetøj og leg som henholdsvis materielt og åndeligt. Der forklares også om klassifikationsmodeller og -systemer, der kan inddeles i tre hovedgrupper: Funktions- og struktur klassifikationer, Pædagogisk-psykologisk klassifikationer og socialantropologisk orienterede klassifikationer. I denne del af legetøjsforskningen er der bl.a. sat fokus på, hvordan legetøj er med til at stimulere børns udvikling afhængig af evt. alder, forsætninger og handicap. I Jørn Martin Steenholds optik anses sammenhængen mellem legetøj for at være en del af den sociale og kulturelle tradition, som alle børn vokser op med. Derfor er det også baseret på forskellige faktorer i baggrund, der blandt andet handler om livsstil og levevilkår. Legetøjsforskning tager også fat i de syv legetøjsgrupper. Det er sansemotoriske, motoriske, manipulative, konstruktive, forestillende samt kunst- og kikke-lytte materialer. Legetøjsforskning bruger gerne skemaer, modeller og tabeller o.l. da det på den måde, er lettere at visualisere børns metoder. Er du interesseret i at lære mere om legetøjsforskning, så tag ind forbi www.borneliv.dk, hvor du kan lære mere.